Hoe bouw je een assortiment?

Waarom is een goede opbouw van je assortimentsgroepen zo belangrijk?

 Vind je het moeilijk om de verkoop van je artikelen goed te analyseren? Heb je geen flauw idee wat je voor volgend seizoen moet inkopen?

 

Ik gok dat je qua gevoel wel weet wat je best verkopende artikelen waren. Maar weet je ook welke artikelen na je top 3 komen? En weet je ook hoe je ervoor zorgt dat je een compleet en passend assortiment hebt staan? 

 

Zodat jij je bezoeker verrast met een divers en veranderend assortiment zonder de bestsellers uit het oog te verliezen?

Het assortiment in je winkel. Hoe zorg je ervoor dat dit overzichtelijk is?

Dit begint bij de basis van je backoffice, een assortimentsgroepenindeling (mooi scrabble woord).

 

 Maar wat is nou een assortimentsgroep?

“Een assortimentsgroep is een groep van vergelijkbare productgroepen. Oftewel, alle producten uit een assortimentsgroep, vervullen dezelfde behoefte die een klant kan hebben.”

 

Een assortimentsgroep is bijvoorbeeld souvenirs, onder een assortimentsgroep vallen dan weer subgroepen, dat noem je een artikelgroep. Dat is dan een magneet, sleutelhanger of flesopener. Daarna kan je nog een subgroep toevoegen die dieper gaat, zoals een materiaalsoort (kurk, resin of plastic) of een bepaalde merchandiselijn, attractie x, park x, logo x. 

 

Zoals;

  1. Assortimentsgroep

            1.1 Subgroep

                        1.1.1 Artikelgroep

 

Voorbeeld:

1. Souvenirs

1.1 Magneet

            1.1.1 Plastic

            1.1.2 Kurk

            1.1.3 Resin

            1.1.4 Keramiek

1.2 Sleutelhanger

            1.2.1 Plastic

            1.2.2 Kurk

            1.2.3 etc.

 

1.3 Flesopener

1.3.1 Plastic

1.3.2 Kurk

Etc.   

 

Een goede opbouw van je assortiment hangt af van het koopgedrag van je bezoeker maar ook van je bedrijf. Stel je voor dat je een speciaal evenement hebt zoals Halloween. Dat zou je neer kunnen zetten in je overzicht als een hoofd assortimentsgroep. Werk dit eerst op papier uit voordat je het in een kassasysteem zet.

 Omdat Halloween vaak een belangrijk evenement is binnen de attractieparken, en in een korte periode veel omzet oplevert, dan loont het om alle producten die hiermee te maken hebben hieraan te linken. 

Wees niet te bang om je assortimentsoverzicht zo nu en dan te veranderen, maar denk er wel goed over na. De meeste systemen kunnen artikelen dan zo meenemen in de verkoophistorie als je iets wil analyseren. Zo kan je sneller en beter analyseren omdat je eerst op hoofdlijnen gaat analyseren, en daarna je veel gerichter de subgroepen in kan duiken voor de analyse.

 

Ik geef hier even een voorbeeld van een goede gerichte analyse met behulp van een assortimentsgroepen; 


Stel je voor, nog even over de indeling van de assortimentsgroepen, het gaat nu bijvoorbeeld om de assortimentsgroep kleding. 


Je ziet dat kleding veel minder verkocht heeft in september dan in augustus. Als je dan binnen je subgroepen kijkt, waar onder andere zwemkleding als artikelgroep een onderdeel van is, zie je dat die subgroep veel minder heeft verkocht. 

 

Dit kan je nu natuurlijk wel verklaren als je naar de maanden kijkt, augustus is hoogseizoen en dus veel drukker en misschien is september een veel koudere maand geweest. Dus gingen er veel minder mensen zwemmen. 


Zonder duidelijke assortimentsgroepen had je dus alle artikelen moeten vergelijken 1:1 waardoor je nooit zou zien dat het een hele groep artikelen is die zorgen voor minder omzet. Je analyse gaat dus sneller waardoor je dus ook sneller kan schakelen. 

 

Op de lange termijn gaat het je dus absoluut winst opleveren omdat je het beter kan analyseren en betere prognoses kan maken voor het jaar erop. 

 

Het maken van een goede assortimentsopbouw kan best een pittig klusje zijn. Gelukkig heb ik daar ervaring mee. Binnen het Store Management Support aanbod van the Retail Studio zouden we dit samen kunnen oppakken. Stuur gerust een bericht als je interesse hebt in de rest van de inhoud van dit aanbod of neem een kijkje op de website.

Vorige
Vorige

Gastvrijheid of Klantgerichtheid?