Gastvrijheid of Klantgerichtheid?
Waar kies jij voor gastvrijheid of klantgerichtheid?
Het is de eeuwige strijd waarin ik mij bevind, heb ik het nou over klanten of gasten? Herkenbaar?
En als het dan gaat over een klant of een gast, bepaalt dit dan ook jouw benadering?
Behandel jij iemand als een klant of als een gast? En is er überhaupt verschil tussen deze twee? Volgens de kenners in ieder geval wel.
Maar laten we eerst eens dieper ingaan op deze twee verschillende begrippen.
Wat is het?
Gastvrijheid gaat over het verwelkomen van gasten en hen zich op hun gemak laten voelen.
Klantgerichtheid gaat over het begrijpen en vervullen van de behoeften van klanten.
Beide aspecten zijn belangrijk om een positieve winkelervaring te creëren, maar er zijn verschillen in de manier waarop ze worden benaderd.
Hoe benader je dit?
Gastvrijheid kan worden gezien als meer persoonlijk en informeel, terwijl klantgerichtheid meer gericht is op het vervullen van specifieke behoeften en wensen van de klant. Het combineren van deze twee aspecten kan resulteren in een meer complete en holistische benadering van service.
Hoe combineer je dit dan?
Ik denk dat beide veel van elkaar kunnen leren. Ik probeer het hieronder uit te leggen hoe.
Gastvrijheid
Wat gastvrijheid kan leren van klantgerichtheid is het belang van het begrijpen van de behoeften en wensen van gasten. Door aandacht te besteden aan wat gasten nodig hebben en hen te voorzien van nuttige informatie en assistentie, kunnen medewerkers een warme en gastvrije sfeer creëren die gasten zullen waarderen.
Klantgerichtheid
Andersom wat klantgerichtheid kan leren van gastvrijheid is het belang van het creëren van een persoonlijke band met klanten. Door te laten zien dat medewerkers geïnteresseerd zijn in de persoonlijke levens van klanten, kunnen zij een vertrouwensrelatie opbouwen die klanten het gevoel geeft dat zij meer zijn dan alleen een transactie.
Het combineren van deze twee resulteert dus in een servicegerichte aanpak die de behoeften van gasten begrijpt en tegelijkertijd een persoonlijke, gastvrije sfeer creëert. Door dus gastvrijheid als klantgerichtheid te omarmen, kunnen winkels de beleving van bezoekers verbeteren en hen aanmoedigen om terug te komen.
Wat is er nou belangrijker dan dus deze twee aspecten te combineren als jij al in die strijd zit? De strijd van retail in een leisure omgeving. Des te mooier vind ik het om de twee te combineren en van elkaar te laten leren.
En wat doe jij? Benader jij jouw bezoeker als een klant of een gast?